De groene bistro

14 mei, 2014

Sapdag 15 : KoolrabiSap voor een mooie huid, een gezond gewicht en VEEEEL meer!

Koolrabi is één van mijn favoriete rauwe groenten van de laatste tijd; ik vind het zo heerlijk om deze rauw te eten en door mijn sappen te doen. Het heeft zo'n frisse en verfrissende smaak!
Ik denk dat de meeste mensen koolrabi koken, maar dan krijgt de groente een meer aardachtige smaak. Dat kan lekker zijn, maar rauw is ook erg lekker al dan niet lekkerder! :)
Probeer koolrabi dus eens rauw te eten door het te schillen, in stukjes te snijden en als snack op te eten, rasp koolrabi door een salade of pers het (samen met de bladeren) door je sapmachine!


Voordelen van het eten/persen van verse rauwe koolrabi:
• Het verlaagt de zuurtegraad van het bloed, wat veel ziekten kan voorkomen en/of verhelpen. 
• Het bestrijdt astma en longproblemen door het hoge anti-oxidantgehalte.
• Het vernietigt tumorcellen.
• Het verlaagt het slechte cholesterolgehalte, wanneer je koolrabi met groene appels perst.
• Het hoge kaliumgehalte van koolrabi helpt het lichaam om de bloeddruk onder controle te houden en verlaagt het risico van hartgerelateerde problemen.
• Het verlicht spijsverteringsproblemen en kalmeert de darmen, vooral wanneer je een glas perst van wortels, bleekselderij, koolrabi en appels samen.
• Het hoge vitaminegehalte en de enzymen van verse koolrabisap geeft een energieboost aan het lichaam en reguleert het functioneren van spieren en zenuwen.
• De fytochemicalien, gevonden in koolrabi en andere koolsoorten, beschermen tegen prostaat- en darmkanker.
• Koolrabisap helpt ook erg goed tegen huidproblemen. Neem een glas koolrabisap in combinatie met wortelsap in de ochtend en drink voldoende water gedurende de dag.
• Koolrabi bevat een stofje dat suiker en andere koolhydraten ervan weerhoudt om omgezet te worden in vet. Rauwe koolrabi eten of liever nog koolrabisap drinken is één van de betere manieren dus om je gewicht op gezond niveau te brengen.

Heb ik je overtuigd? Wat voor informatie heb je nog meer nodig om koolrabisap te gaan drinken? :)

Een saprecept voor een mooie huid:
• 6 wortels
• 1 kleine (zware) koolrabi, geschild

EnJoy the Juice and ALL its benefits! :)

P.S. Wanneer je (teveel) last hebt van darmgassen, die deze kool, net als andere kolen produceert, probeer dan langzaam te wennen aan het drinken van koolrabi door eerst 1/4 koolrabi te gebruiken en de hoeveelheid langzaam op te voeren.

1 opmerking:

  1. Daar had ik nou nooit aan gedacht! Koolrabisap... Ik ben benieuwd of mijn sapcentrifuge het voor elkaar krijgt :-)
    gr Penny

    BeantwoordenVerwijderen